SMTWTFS
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930

CVRLIKAT. Umění z ptačí perspektivy

25. 4. — 27. 7. 2024

 

Každé jaro příroda ožívá ptačím zpěvem, nejinak tomu je letos, kdy se rozezní Domem umění v Ústí nad Labem. Mezinárodní výstavní projekt česko-německého zaměření připravily společně Pavlína Morganová (vedoucí VVP AVU) a Petra Stegmann (ředitelka Kunsthalle Wilhelmshaven), spojuje rozmanité umělecké pohledy na ptáky z perspektivy konceptuálního a akčního umění, sochařství, videa, ale i performance či kresby od 60. let až do současnosti.

Čti více

Artur Magrot: OBĚŽIVO

25. 4. – 27. 7. 2024

vernisáž 24. 4. 2024 od 18 hodin

Vystavující: Artur MAGROT: OBĚŽIVO

Host Dušan Zahoranský

Kurátorka: Nina Moravcová

„Umění má komplexní vztah k moci. Na jedné straně může sloužit jako prostředek propagandy a udržování stávajícího stavu, na druhé straně však existuje dlouhá historie subverzivního umění, které se zaměřuje na kritiku a dekonstrukci dominantních ideologií a společenských norem. Umělci využívají různé taktiky a strategie, aby se stavěli proti moci – otevřeně, skrytě, skrze symboly a kódy, plánováním nebo realizací nových společenských uspořádání. Tyto aktivity, ať je pojmenujeme neoficiální, angažované, kryptické nebo aktivistické, kreativně využívají moc jako zdroj témat, postojů a strategií pro svou práci.“ (Magrot, 2023)

Těmito slovy uvozuje vizuální umělec Artur Magrot svou rozpracovanou disertační práci, v níž mapuje tento typ uměleckých projevů ve snaze proniknout hlouběji do sebereproduktivních procesů moci, které ve své tvorbě dlouhodobě zkoumá. Právě zájem o subverzivní umělecké strategie, v Magrotově pracích přítomný snad od samého počátku, představuje průsečík, v němž se střetává s uvažováním svého pedagoga a dlouholetého přítele Dušana Zahoranského.

 

 

Čti více

Nela Bártová – Ohrwurm

20. 3. — 1. 6. 2024

 

Skladba ohrwurm multimediální umělkyně Nely Bártové reflektuje prostředí lázeňského města Karlovy Vary. Autorku zajímá moment soustředěného vnímání, v tomto případě městského prostředí, které je spoludefinované přírodním živlem, léčivou vodou. Pro zachycení tohoto jedinečného prostředí použila improvizovaný hydrofón pro záznam zvuků vody a na snímání vibrací v zemi použila geofón (kontaktní mikrofon snímající vibrace v zemi). Obě nahrávky zkomponovala do aktuálně prezentované skladby v Galerii 3 a zvukovou instalaci doplnila o autorské básnické texty. Bártová zpracovává témata týkající se člověka ve vztahu k přírodě a jeho fungování v současném světě.

Čti více