SMTWTFS
12
3456789
10111213141516
171819212223
24252728

Reflexe

Jam Session Pavla Baňky a jeho hostů

14. 4. – 21. 5. 2016

Asi před dvěma měsíci došel Štěpánu Grygarovi, Tomáši Hrůzovi, Lukáši Jasanskému a Martinu Polákovi, Tereze Kabůrkové, Markétě Kinterové, Zdeně Kolečkové, Aleně Kotzmannové, Jiřímu Kovandovi, Janu Mertovi, Silvii Milkové, Markétě Othové, Ivanu Pinkavovi, Michaele Thelenové, Jiřímu Thýnovi, Tomáši Vaňkovi a Jindře Vikové hromadný e-mail rozeslaný fotografem Pavlem Baňkou (1941), který představoval jeho pozvání k intimní tvůrčí spolupráci formulované v následujících větách: „Chtěl bych vás pozvat jako své hosty na výstavu, která bude zároveň i malou oslavou mých 75. narozenin… Oslovuji vás proto, že mám rád to, co děláte vy a také proto, že jsme se v různých fázích mého života svou činností někde protnuli, ať již dlouhodobě, nebo jen krátce, ale mě to osobně oslovilo natolik, že bych vás rád měl na své oslavě a rád bych, abyste si tam zahráli své sólo v rámci onoho ,jam session´ na svůj vlastní nástroj. Většinou to budou nástroje fotografické, ale mám rád přesahy a tiché souvislosti, které nejsou vázány na druh media, proto jsem přizval více nefotografů.“

Pavel Baňka se tak bilanční výstavou v Domě umění Ústí nad Labem navrací k formátu řízeného dialogu, který si poprvé vyzkoušel již v rámci projektu Jejich fotografie (2013, s Jiřím Ptáčkem, Galerii První patro v Praze). Na výstavě je prezentováno několik desítek Baňkových převážně černobílých fotografií, které uzavřel do tří chronologicky řazených cyklů: Konstrukce (přibližně 1981–1982), Figurace (od poloviny 80. let do poloviny 90. let 20. století) a Abstrakce (vznikající mezi lety 1994–2010). Každá z oslovených osobností přitom dle vlastního výběru reaguje na jeden konkrétní snímek, a to fotografickým či nefotografickým dílem. 

Pavel Baňka patří k představitelům výrazné generace českých fotografů, která od 70. let 20. století v souvislosti s celosvětovými dobovými trendy zásadním způsobem přispěla k překračování limitů a postupné adaptaci technického média směrem k volnému umění. Přesto meritem věci v jeho případě stále zůstává klasická analogová velkoformátová fotografie. Již před rokem 1989 svoji tvorbu opakovaně prezentoval v evropském a americkém prostředí. Kromě vlastní fotografické tvorby se Pavel Baňka též věnuje kurátorské a teoretické práci v oblasti současné fotografie a je zakladatelem a šéfredaktorem prestižního časopisu Fotograf. 

pozvánka

tisková zpráva