SMTWTFS
1
234578
9101114
16171819202122
23242526272829
3031

Nikita Kadan – Spektákl neorganizovaných mas

13/12 2018 – 2/2 2019

Kurátorský tým: Monika Szewczyk, Michal Koleček

Nikita Kadan tvoří kontemplativní díla úzce provázaná se společenskými poměry a historií ukrajinské a sovětské kultury. Jeho díla nejsou nikterak citově přikrášlena, přestože mnohdy odkazují na drastické zkušenosti. Kadan pracuje s obrazy, objekty a archivy, které jsou primárně ukotveny v regionálním diskursu 20. a 21. století, avšak nahlíženy z globální perspektivy. Za inspirací cestuje po celém světě, pátrá v literatuře, na internetu, v depozitech a archivech kulturních institucí, spolupracuje se skupinami reprezentujícími široké spektrum politických preferencí.

Svá díla stylizuje jako by byla součástí muzejních expozic. Umisťuje je do vitrín, na stylové podstavce, do čistých interiérů. Taková prezentace představuje ironické gesto odkazující na již dekonstruované klasické poslání muzea coby místa, jehož účelem je vystavovat ideální modely a jakýsi abstrakt reality.

Název výstavy Spektákl neorganizovaných mas metaforicky odkazuje na pomník Arťoma, který v roce 1927 vytvořil ukrajinský sochař a filmař Ivan Kavaleridze. Je na něm vyrytý nápis „Pohled na neorganizované masy je pro mne nesnesitelný“. Nikita Kadan je primárně inspirován archivní fotografií tohoto pomníku. Osmadvacet metrů vysoká bílá socha zachycuje nakročenou postavu z kvádrů a nachází se na kopci ve Svjatohirsku (oblast Donbas). „Arťom“ byl pseudonym Fjodora Sergejeva, který v nejhorších revolučních dobách vykonal řadu odvážných činů. V roce 1918 byl mimo jiné předsedou Sovnarkomu (Rady lidových komisařů) Doněcko-krivorožské sovětské republiky. Tato republika existovala pouze od února do března, poté se stala součástí Ukrajinské lidové republiky sovětů. Na tuto skutečnost upozorňují separatisté podporovaní Ruskou federací, kteří dnes okupují východní Ukrajinu, a to ve snaze prokázat, že Donbas si vždy přál nezávislost. 

Nikita Kadan výrok umístěný na pomníku volně cituje, nabízí však mnohem širší interpretační pole. Zejména pak uvědomíme-li si, že se dnes u pomníku konají organizované akce pokládání věnců a květin, že se z něj stal ústřední motiv diskuzí o dekomunizaci a že zároveň i nadále plní roli nástroje pro narušování integrity ukrajinské půdy – a samozřejmě i roli velkolepého uměleckého díla.

Nikita Kadan zkoumá okolnosti zhroucení jistého civilizačního projektu. Pro své dílo si vybral zásadní skutečnosti – skutečnosti představující stopy intenzivních zkušeností. Sovětský svaz se rozpadá, beze spěchu a rozhodně ne tak bezbolestně, jak se snad ještě před časem zdálo. Dopad a význam Sovětského svazu nelze vymazat spolu s pomníky, na něž se vztahují dekomunizační zákony. Ostatně ne že by současný stav liberálních demokracií byl o něco lepší, podíváme-li se na tamní výběr pomníků.

 tisková zpráva
→ pozvánka