SMTWTFS
12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526282930
31

Marija Mandić: July 32

28. 1. — 27. 2. 2021 / Galerie 2
Vernisáž: středa 27. 1. 2021 v 17:00 hodin

Vystavující: Marija Mandić
Kurátorka: Adéla Machová

Výstava July 32 mladé fotografky Mariji Mandić (*1990, Srbsko) představuje vybrané fotografie ze stejnojmenného cyklu. Samotný imaginativní název odkazuje k zápletce znovu vyvolávání dávných vzpomínek v aktuálním časoprostoru a atakuje představu o možnosti věrného zpětného zachycení již uplynulých událostí. Paměť člověka i krajina se mění vlivem času. Neexistující datum v kalendáři vypráví o touze hmotného vizuálního zpřítomňování vzpomínek.

Dílo prezentované v Galerii 2 tvoří dvě části. První část reprezentuje autorská fotografie staršího osobního dokumentu s nápisem „Místo pro fotografii“, kde si uvědomujeme historii, ale chybí nám zde určitá reprezentace – konkrétní obraz, který by nahradil poetický nápis. Marija Mandić nám umožňuje vložit si do tohoto aktuálně prázdného prostoru naše obrazy a aktivovat představivost. 

Impulsem pro vznik druhé části díla byl autorčin zájem o rodinou historii, o místa odkud její rodina pochází. Vychází z myšlenky, že místo a prostředí, kde jsme nějaký delší čas vyrůstali, nás utváří jako svébytného jedince. Stává se upomínkou, památku, a proto si jej ve vzpomínkách neseme celý život s sebou. 

Marija Mandić pracovala s rodinným fotoarchivem a především vyprávěním svých prarodičů. Se zájmem naslouchala jejich příběhům, jak vypadal jejich rodný a dnes vzdálený kraj, který opustili. Zaznamenala si jejich vzpomínky do krátkých popisných textů a následně jí sloužily jako návod pro nalezení a vizuální zpodobnění upomínaných míst v bývalé Jugoslávii. Vydala se na místa v Chorvatsku, Bosně, Černé Hoře a Kosovu. Začal vznikat cyklus černo-bílých fotografií doprovázený ručně psaným textem, jenž byl pouze počátečním vodítkem k fotograficky zaznamenaným místům.

Fotografický cyklus July 32 reprezentuje střet vlastních představ, vytvořených během naslouchání vyprávěným příběhům, a aktuálního obrazu, jež je výsledkem působení zubu času.

Marija Mandić, doktorandka oboru Vizuální komunikace na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, se ve své tvůrčí práci zabývá individuální a mezigenerační pamětí, jejich vzájemným vztahem v prostoru, který je přeměňován například sociálními a politickými změnami. (Adéla Machová, kurátorka výstavy)

O aktuální tvorbě vystavující umělkyně zveřejňujeme část textu od prof. Zdeny Kolečkové (celý text viz leaflet níže):

Tato srbská umělkyně, žijící a pracují v Praze a ve městě Novi Sad, se na základě vzpomínek členů své rodiny vypravila do míst jejich bývalých domovů původně rozprostřených v rámci bývalé Jugoslávie a situovaných nyní na území několika balkánských států.  Otázky, které si v počátcích svého uměleckého výzkumu kladla, souvisely právě s výše zmíněným průsečíkem obecných dějin, konkrétních událostí a osudů lidí, kteří se v nich ocitají. Zároveň v participačním rozměru pobídky příbuzným nakreslit situační plánek původního domu sledovala míru shody mezi aktuální situací, historickou realitou a projekcí jejich vzpomínek či představ.

Na návštěvnících výstavy ponechává, zda po zhlédnutí instalace naleznou spojitosti s vlastními přetrhanými rodinnými vazbami a pozapomenutými historickými souvislostmi. Autorka nepochybuje o tom, že minulosti je zapotřebí pokorně naslouchat a vést s ní otevřený dialog.

pozvánka
plakát k výstavě (od Adély Bierbaumer)
→ leaflet
→ tisková zpráva

* Výstava je výstupem studentského grantového projektu Balkánská stezka UJEP-SGS-2019-46-003-2 podpořeného Grantovou radou UJEP.