Někde mezi hukotem soustavy potrubí a nepřístupnými laboratořemi chemické továrny se donekonečna ozývají nesourodé akordy kapalin a strojů. Prostor, v němž tyto zvukové pole rezonují, způsobuje dozvuk a prolínání znásobených tónů. V této kompozici je to samotný prostor, který provádí zvuky, odráží je a přehrává zpět, jako by se snažil provést arpeggio. Někdy se arpeggia (typy rozložených akordů) spojují do zvukové masy a zdůrazňují akustický tlak chemického prostoru. Pryskyřice, která se zde vyrábí, má charakter zvukového lepidla, pohybuje se jako ve zpomaleném záběru a plní jednu nádobu za druhou. Anorganické sloučeniny se vyznačují řadou vazebných vlastností, stejně jako tato zvuková kompozice, kde jsou jednotlivé fráze spojeny neviditelnými vlákny.
Lidé a jejich tvorba jsou součástí přírody, ale s rozvojem civilizace si náš druh osvojil umění kopírování procesů probíhající v přírodním prostředí, a tak je náš postoj do značné míry syntetický. Dílo Environmental Practice: Resin Arpeggio, které má aleatorickou strukturu (tj. využívá princip náhody) a opakuje se ve svém vyprávění, je zároveň subversivním odkazem na oblast environmentálních postupů, tedy procesů analýzy, kontroly a snižování dopadu činností, výrobků a služeb na životní prostředí. Zvukový zážitek má charakter tzv. zvukové procházky nepřístupnými místy, kde probíhají procesy spojování prvků a jejich zpracování. Naslouchající je zde veden po cestě zvukových vjemů, někdy abstraktních, jindy více spojených s hudebním jazykem.
Umělecká tvorba Jacka Doroszenka se věnuje vztahům mezi zvukem a prostorem a zachycuje jedinečnou audio či audiovizuální identitu různých prostředí, v nichž se člověk pohybuje a realizuje. Zvuková stopa v jeho dílech referuje o charakteristikách místa, čímž mimo jiné odkazuje na nezbytnost naučit se ve vizuálním umění nejen dívat, ale také naslouchat. Základem nového díla pro Galerii 3 se staly zvukové elementy chemické továrny ve městě Ústí nad Labem se záměrem poznat variabilitu a případnou náročnost zvukového ekosystému tohoto místa. Zvuková skladba pracuje se signifikantními vlastnostmi zvukového prostředí, kde se mísí člověkem řízená produkce a výroba (od tichých šumů po hlučnější míchadla) s přírodními jevy (zpěv ptáků, bublající potok).
Jacek Doroszenko, intermediální umělec se zabývá vztahem mezi zvukem, obrazem a prostorem. Žije a pracuje ve Varšavě a Krakově. Vystudoval Akademii výtvarných umění v Krakově, vytváří audiovizuální díla, videa, zvukové instalace a internetové projekty. Získal stipendium Ministerstva kultury a národního dědictví Polské republiky v roce 2020, stipendium města Toruň v oblasti kultury v roce 2011 a je několikanásobným účastníkem uměleckých rezidenčních pobytů, mimo jiné v Hangar Barcelona ve Španělsku, Kunstnarhuset Messen Ålvik v Norsku, Atelierhaus Salzamt Linz v Rakousku, The Island Resignified Lefkada v Řecku, Pragovka Gallery Prague v České republice, Klaipeda Culture Communication Center v Litvě, Petrohradska Kolektiv Prague v České republice. Audiovizuální projekty představil na mnoha samostatných i společných výstavách, například ve Fait Gallery v Brně, Exgirlfriend Gallery v Berlíně, Pragovka Gallery v Praze, Foto Forum v Bolzanu, Wrocław Contemporary Museum, Fort Institute of Photography ve Varšavě, Witold Lutosławski National Forum of Music ve Vratislavi, Polish Institute v Düsseldorfu a v rámci The Wrong New Digital Art Biennale v Rio de Janeiru, FILE Electronic Language International Festival v Sao Paulu, Transmission Arts Festival v Aténách, ISEA International Symposium on Electronic Art ve Vancouveru, Musica Electronica Nova ve Vratislavi, Mediations Biennale ve Varšavě, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival v Portu, European Media Art Festival v Osnabrücku, Performing Media Festival v South Bend, CoCart Festival v Toruni, Open-Source Art Festival v Sopotech. Aktivně se věnuje také hudbě a zvukovému umění. Jeho hudební kompozice vyšly v podobě alb, například Infinite Values, Time Released Sound v USA; Wide Grey, Eilean Records ve Francii; Soundreaming and Bodyfulness, Audiobulb Records ve Velké Británii.
Kurátorka
Adéla Machová
Zvukové nahrávky
Jan Krtička
Děkujeme SPOLCHEMII za prohlídku areálu
a možnost pořídit zvukové nahrávky.