SMTWTFS
12
3456789
10111213141516
17181923
24282930
31

Gretel & Hänsel in einem Klimawald

30. 9. — 3. 11. 2021 / Galerie 2

 

Vystavující: Aleš Zapletal
Kurátorka: Kateřina Palešníková

Série obrazů prezentovaných na výstavě  Gretel & Hänsel in einem Klimawald se zrodila  v prostředí ateliéru ve vesnici Libáň – Nasavrky na Pardubicku, kde již od prvního lockdownu tráví umělec Aleš Zapletal koncentrovanou tvorbou většinu svého času. Právě venkovské prostředí a zádumčivá podmanivost krajiny Železných hor zásadně ovlivnila malířův přístup k umělecké práci.

Skrze nezastřený pohled, romantizující a naivní, prosvítající skrze Zapletalovy malby, magičnost přírody ožívá a s ní i staro-nové mýty a pohádky. Antropomorfizované bytosti z říše rostlin, zvířat i duchů němě vypráví v rámci klimatického folk-hororu své tajemné příběhy, jejichž výklad do jisté míry záleží na tom, co se skrývá uvnitř toho, kdo se dívá, a zároveň v divákovi zanechává otisk pochmurné mysteriózní krajiny.

Neosobní a živelná síla přírody může být nápomocná ale i zhoubná. Archetyp této ambivalence, která je esencí všeho divokého, přirozeného a neposkvrněného lidskou polarizovanou optikou, reprezentuje jeden z ústředních motivů  instalace —Strašák.

Volba názvu výstavy — Gretel & Hänsel in einem Klimawald | Jeníček a Mařenka v klimatickém lese — není náhodná. Příhodně znějící německý ekvivalent českého názvu pohádky s ustáleným dívčím jménem Gretel, která stejně jako novodobá Gréta představuje hrdinku, ochránkyni, nevinnost a zároveň sílu, a poupraveným dovětkem (in einem Klimawald) aktualizuje cyklické bezčasí typické pro pohádkový svět a propojuje jej  s aktuálními problémy našeho současného světa.

Ekologickému hnutí je často jeho odpůrci vytýkáno, že není racionální a že vykazuje znaky náboženského myšlení, případně se stává rukojmím zjištného marketingu jistých zájmových skupin a dochází tak k ideové devalvaci. Dvě silné emocionality na obou koncích klimatické debaty jakoby blokovaly jakýkoliv meziprostor, který je nutností k poskytnutí úrodné půdy pro vhodná východiska pro všechny. Environmentální surrealismus Aleše Zapletala je osobní reflexí klimatických změn a vzniklého diskursu kolem nich. Volně si pohrává s absurditou i nadsázkou, aniž by téma jakkoliv zlehčoval. Naopak, zanechává ve vzduchu otázku, zda spiritualita esenciálně obsažena v hnutí za klima nezasluhuje opožděně uznalý prostor namísto pohrdání.

Aleš Zapletal studoval na FaVU VUT v Brně a na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kterou dokončil v ateliéru Jiřího Davida v roce 2016. Je čerstvým absolventem doktorského studia v Ateliéru malířství II na AVU pod vedením Vladimíra Skrepla. V disertační práci se zabýval žánrem filosofických obrazů a způsoby, jimiž se obrazy mohou podílet na filosofickém myšlení. Tuto tematiku teoreticky reflektoval a zároveň reprezentoval ve vlastních kresbách vázaných na fragmenty filosofických textů.