Virtuální plakát: Dialog tradice a technologie představuje experimentální projekt, který propojuje kulturní dědictví s digitální inovací. V centru zájmu je hlaholice – jedno z nejstarších slovanských písem – reinterpretovaná skrze rozšířenou a virtuální realitu. Makedonský grafický designér, kurátor a pedagog Laze Tripkov využívá pokročilé technologie, včetně haptické odezvy a gamifikace, k vytvoření interaktivního multisenzorického prostředí, kde plakát získává dynamickou a interaktivní podobu. VR technologie spoluvytváří prostor, který aktivuje zrak, sluch, hmat i pohybový aparát a překračuje hranice papírové plošnosti tradičního plakátu.
Projekt mění statický vizuál v dynamický příběh, který divák zažívá celým tělem, a otevírá diskuzi o možnostech uchování a sdílení kulturní identity v digitálním věku. Znak jako grafické gesto přestává být pasivní, stává se expresivním aktem propojeným s formováním kulturní identity. Plakát zde funguje jako nástroj vyprávění, výzkumu a výuky – most mezi minulostí a budoucností vizuální komunikace.
Výstava Virtuální plakát: Dialog tradice a technologie představuje experimentální projekt, který propojuje kulturní dědictví s digitální inovací. V centru zájmu stojí hlaholice – jedno z nejstarších slovanských písem – reinterpretovaná skrze nástroje rozšířené a virtuální reality. Makedonský grafický designér, pedagog a interdisciplinární výzkumník Laze Tripkov, využívá pokročilé technologie, jako je haptická odezva a herní principy (gamifikace), k vytvoření interaktivního a multisenzorického prostoru, v němž se plakát stává živým médiem. VR technologie, využitá pro vytvoření virtuálního plakátu, vytváří prostředí schopné simultánně aktivovat více smyslů – zrak, sluch, hmat i pohybový aparát. Výsledný multisenzorický zážitek překračuje hranice „reálného“ fyzického prostoru tradičního papírového plakátu a otevírá nový rozměr vizuální komunikace.
Projekt překračuje hranice tradiční grafiky – mění statický vizuál v dynamický příběh, který divák zažívá celým tělem. Tato výstava nabízí nejen nový způsob čtení kulturních symbolů, ale zároveň otevírá diskuzi o možnostech uchování a sdílení kulturní identity v digitálním věku. Virtuální plakát se zde stává nástrojem vizuálního vyprávění, výzkumu i výuky – mostem mezi minulostí a budoucností vizuální komunikace. Projekt Virtuální plakát představuje originální průnik mezi kulturním dědictvím, vizuální komunikací a pokročilými technologiemi virtuální reality. V jádru výstavy stojí reinterpretace hlaholice jako vizuálně-symbolický prvek, jenž v sobě nese historickou, jazykovou i kulturní paměť.
Typografie není jen vizuálním nástrojem pro přenos informací, ale také výrazným nositelem lingvistické a kulturní identity. Písmo, jeho tvar a styl odrážejí historické, sociální a kulturní vzorce, které formují naši identitu. Plakát tak nepřenáší pouze textové informace, ale aktivně vyjadřuje kulturní postoje a identitu prostřednictvím písma. Moderní technologie, jako je virtuální realita, umožňují rozšířit tento zážitek do multisenzorického prostoru, kde může divák nejen číst, ale i prožívat jazyk a kulturu novým, interaktivním způsobem.
Písmo zde není pouze systém znaků, ale stává se grafickým gestem – výrazovým aktem, který propojuje vizuální estetiku se zkušeností související s formováním, uvědomováním nebo prožíváním vlastní identity. Plakát jako médium tak přechází od informační funkce k funkci expresivní: je to místo, kde se setkává tvar a význam, gesta a hlas, minulost a přítomnost. V tomto rozšířeném smyslu je plakát nositelem kulturního postoje, nikoli jen vizuální plochou.
Doktorandský projekt Laze Tripkova využívá nástroje VR nejen pro estetický zážitek, ale především jako prostředek interaktivní edukace a kultivace vizuální gramotnosti. Pomocí gamifikace, haptické odezvy a prostorové interakce vytváří prostředí, kde se historické písmo stává prožitkem. Návštěvník se přestává chovat jako pozorovatel – stává se součástí narace, jejím spoluautorem.
Tento přístup je obzvlášť cenný v edukaci mladé generace, která je zvyklá na digitální narativy a rychlou vizuální komunikaci. Virtuální plakát zde funguje jako médium, které mladého diváka vtahuje do kulturní tradice skrze současnou jazykovou zkušenost – na pomezí mezi minulostí a současností, mezi učením a hraním, mezi identitou a imaginací.
Z hlediska vizuální komunikace projekt otevírá nové otázky: Může být plakát nositelem hluboké kulturní zkušenosti? Jak lze skrze písmo aktivovat paměť a identitu? Jak interpretovat grafické gesto v prostředí bez papíru, hmoty a tisku? A může být VR technologie nástrojem pro uchovávání i reinterpretaci kulturního kódu?
Výstava Virtuální plakát ukazuje, že odpověď zní ano – pokud kombinujeme historickou hloubku s otevřeností novým technologiím a interaktivním formám poznávání.
Lenka Sýkorová
Laze Tripkov je mezinárodně uznávaný grafický designér, pedagog a interdisciplinární výzkumník v oblasti vizuální komunikace a umění. Působí jako profesor grafického designu a vizuální komunikace na Fakultě umění a designu International Balkan University ve Skopji (Severní Makedonie). Ve své akademické i tvůrčí činnosti se zaměřuje na široké spektrum digitálních disciplín – od imerzních zážitků ve virtuální realitě (VR), přes mediální umění a interaktivní instalace až po zkoumání nových technologií v kontextu výuky a výzkumu.
Magisterský titul získal na Akademii výtvarných umění ve Varšavě a postgraduální studium v oblasti multimédií a designu absolvoval na Akademii výtvarných umění v Lodži. Jako stipendista Fulbrightova programu se věnoval výzkumu symboliky a ikonografie balkánského regionu. V současnosti je doktorandem na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.
Kurátorka
Lenka Sýkorová