V novém projektu pro Galerii 3 pracuje Robert Vlasák s původní „šelakovou“ deskou, jejíž mechanicky vytvořená stopa se stává základem pro novou zvukovou realitu. Zvuková instalace Zdroje zdrojů (2025) pracuje s otázkou, jak se zvuk rodí, přenáší a proměňuje ve specificky nastavených podmínkách. Zkoumá možnosti přenosu z hmotného média na akustickou podobu zvuku, do které vstupují další prvky technologie, šumy a odrazy.
Robert Vlasák přistupuje ke zvukovému přenosu záznamu šelakové desky bezdotykově, pracuje s optickým odrazem modulovaného povrchu otáčející se desky. Mechanický princip utváření zvukové stopy se zde při snímání doplňuje o prvek neurčitosti, občas se objeví harmonický tón nebo zvukový fragment nástroje. Instalace propojuje fyzikální principy s hravostí technického řešení. Zvuk zde není jen slyšitelný, ale i „viditelný“ v procesu svého vzniku, přestože hraje ze záznamu (gramofonová deska), vytváří se pro nás autenticky, neopakovatelně a bezprostředně v daný okamžik. Díky použité technologii může takto zvuk vznikat bez časového omezení oproti původní gramofonové technologii. Sledujeme proměnu historického (pro nás neznámého) záznamu v současný zvukový zážitek – od mechanického otisku, přes analogový přenos zvukového signálu až po transformaci v digitální bezdrátovou technologii poslechu. Výsledná zvuková stopa je pak jakousi syntézou určitého malého výseku rotující desky. Nejde zde o čistotu a věrnost přehrání nahrávky, ale o proces vzniku zvuku a jeho znovuobjevení v prostoru.
Robert Vlasák (*1978) se ve své tvorbě pohybuje na hranici volného umění a designu. Jeho práce propojují fyzikální principy s technickými řešeními a hravostí, která otevírá nové způsoby vnímání běžných věcí. Dlouhodobě jej zajímá přenos dat, komunikačních prostředků a sledování dílčích principů fungování materiálů, což se odráží v jeho prostorových instalacích i objektech. Jeho tvorba se vyznačuje technickým experimentem, citlivým zapojením fyzikálních principů a site-specific přístupem, který propojuje technologii s estetickou zkušeností. Vystudoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně (Ateliér nefigurálního sochařství u doc. Jana Ambrůze). Žije a pracuje v Ústí nad Labem, kde na Fakultě umění a designu UJEP spoluvede ateliér Přírodní materiály.
Kurátorka
Adéla Machová
Produkce
Markéta Müllerová
Grafický design
Ludmila Půr